Lastensuojelu lapsen etuna -tutkimushanke (ETU)
Tutkimuksen tavoitteena oli vuosina 2021-2022 selvittää lapsen tilanteeseen liittyvää tietoa, ymmärrystä ja tulkintoja, kun arvioidaan lastensuojelun tarvetta. Kiinnostuksen kohteena olivat sosiaalityöntekijöiden ja muiden ammattilaisten arviot lapsesta lastensuojelussa ja sen rajapinnoilla. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä. Vastauksia etsittiin kysymyksiin, miten, missä ja kenen lasta ja perhettä tulee tukea sekä edellyttääkö lapsen tilanne lastensuojelun vai lapsi- ja perhepalveluiden toimia.
Arviointia lähestyttiin useista eri näkökulmista: arvioinnin osaaminen, johtaminen, käytännöt, yhdenmukaisuus ja asiakasturvallisuus, monikielisyys arvioinnissa, asiakasnäkökulma arviointiin sekä strukturoitujen arviointimenetelmien käyttö.
Tutkimuksen julkaisuja löytyy täältä ja tutkimuksen tuloksia on myös tältä sivulta löytyvissä blogiteksteissä.
Arviointia lähestyttiin useista eri näkökulmista: arvioinnin osaaminen, johtaminen, käytännöt, yhdenmukaisuus ja asiakasturvallisuus, monikielisyys arvioinnissa, asiakasnäkökulma arviointiin sekä strukturoitujen arviointimenetelmien käyttö.
Tuloksia
Tulokset kertovat, että lapsen tilannetta arvioidaan moninaisissa ja vaihtelevissa organisatorisissa rakenteissa ja arviointi on erottamaton osa sosiaalityön ammatillista työskentelyä. Olisi tärkeää edelleen täsmentää mitä, missä, miten ja miksi arvioidaan sekä lähestyä tutkimusperusteisesti tapauskohtaisen, käsityömäisen ja strukturoidun arvioinnin välistä jännitettä.Tutkimuksen julkaisuja löytyy täältä ja tutkimuksen tuloksia on myös tältä sivulta löytyvissä blogiteksteissä.
Tutkimuksesta vastasi Tampereen yliopisto ja tutkimuksen hallinnollisesta kokonaisuudesta Socca. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä sosiaalialan osaamiskeskusten ja niiden toteuttamien lastensuojelun kehittämisohjelmien kanssa. Sitä rahoitti sosiaali- ja terveysministeriö (VTR-rahoitus).